Vittra Jakobsberg är en F–9-skola i västra Stockholm, belägen i ett område med socioekonomiska utmaningar. Under vintern fick eleverna i årskurs 6 testa SCRIIN – ett verktyg som mäter rörelse och inspirerar till en mer aktiv skoldag. Vi träffade Hampus Bergström, skolans idrottslärare, för att höra mer.

Nulägesmätning gav insikter om elevernas rörelse
– Jag ville få eleverna att förstå hur mycket (eller lite) de faktiskt rör sig under en vanlig skoldag, berättar Hampus.
Första veckan genomfördes en så kallad nulägesmätning. Eleverna bar SCRIIN-mätarna, men utan synlig återkoppling – lamporna på mätarna var släckta. På så vis fick Hampus en tydlig bild av elevernas rörelsemönster under vanliga skoldagar.
Resultatet bekräftade en redan välkänd utmaning: pojkar rör sig generellt mer än flickor under skoldagen. Det blev också tydligt hur viktiga inslag som raster och idrottslektioner är för elevernas rörelse.
– På tisdagar har vi idrott, och på torsdagar längre lunchrast – det märks tydligt i statistiken, säger Hampus.

Statistik väckte elevernas nyfikenhet
Veckan därpå presenterade Hampus rörelsestatistiken för eleverna. I snitt hade de rört sig 20 minuter under skoldagen – en bit i från WHO:s rekommenderade 60 minuter. Därefter aktiverade Hampus SCRIIN-mätarnas lampor. Nu kunde eleverna själva följa sin aktivitet i realtid: första lampan tänds efter 15 minuters rörelse, och när alla fyra lyser är WHO’s rörelsemål uppnått.

– Jag började med att berätta om vad Världshälsoorganisationen är och varför det är så viktigt att röra sig minst en timme varje dag. Det väckte intresse direkt, säger Hampus.
Rörelse blev en del av fler ämnen
Eleverna blev snabbt nyfikna – både på mätarna och på datan.
– Flera ville ta med dem hem för att se hur mycket de rör sig på fritiden. Och en grupp elever bad sin mattelärare om hjälp att förstå graferna bättre – det blev en oväntad, men väldigt rolig bieffekt! fortsätter han.

Jakobsberg till Köpenhamn – på en vecka
För att höja motivationen ytterligare drog Hampus igång en utmaning: om sexorna tillsammans lyckades ”gå” från Jakobsberg till Köpenhamn under veckan, skulle han bjuda på fika på fredagen.

– På onsdag hade vi nått Värnamo – då var det bara att peppa på! berättar Hampus med ett skratt.
Och det gav resultat. När fredagen kom hade klasserna nått hela vägen till Köpenhamn. Under den andra veckan ökade eleverna sin genomsnittliga rörelse med hela 50%, från 20 till 30 minuter! Det firades, som utlovat, med kladdkaka.
