Sexorna på Fridaskolan läser Skärmhjärnan junior

Rebecka Eskelinen är lärare i svenska och matematik på Fridaskolan (F–9) i Uddevalla. I höstas arbetade hon med Hjärnstark junior i årskurs åk 6. Under våren har Fridaskolans sexor läst Skärmhjärnan junior som en del av ett ämnesöverskridande projekt om tonårslivet och kroppen.​

Rebecka Eskelinen, lärare i svenska och matematik på Fridaskolan

– Vår sexor längtar till högstadiet för där får man ha sina mobiler på ALLA raster! Så det passade väldigt bra att läsa Skärmhjärnan nu.

Rebecka berättar:
– Vår sexor längtar till högstadiet för där får man ha sina mobiler på ALLA raster! Så det passade väldigt bra att läsa Skärmhjärnan nu.

​Fridaskolans elever gillar boken, speciellt kapitlen om “Fladdriga Filip”, “Henrietta hinner inte” och “Sleepy Sam,  som utgår från karaktärer som eleverna på olika sätt kan identifiera sig med. Läsningen gav roliga aha-upplevelser.

Rebecka har tagit inspiration från lärarhandledningen och varvat högläsning med tyst läsning och gruppdiskussion. Klassen har pratat om hur mycket mobilerna stör koncentrationen. Nästan alla i klassen har mobilen på skrivbordet när de gör läxor hemma, och mobilen följer med i sängen på kvällen. Notiserna kan plinga långt in på natten.

Vi tycker att boken är bra för att man får se problemen utifrån andras perspektiv. Innan vi läste boken visste vi inte hur mycket skärmen påverkar oss

Sara och Isabella på Fridaskolan

Rebecka tycker det är viktigt att hjälpa eleverna att hitta balansen, men även att lyfta fram de positiva saker som mobilerna ger. För elever som känner ett utanförskap kan mobilen vara en livlina på rasten, men Rebecka tror att det flesta skulle må bättre av att röra sig och umgås.

Elton Linsten Fridefors på Fridaskolan

Skärmhjärnan junior är bra och man lär sig mycket om skärmar och vad de gör med en. Till exempel har vi fått lära oss att det inte alltid är bra att multitaska.

Elton på Fridaskolan

Föräldrarna har varit väldigt positiva till elevernas läsprojekt.

– Nästa alla familjer har konflikter om skärmtid, och vuxna är inte alltid bra förebilder. Att lära sig hur skärmarna påverkar oss bidrar till bra diskussioner hemma, tror Rebecka.

Fridaskolans vision är att utbilda tågluffare (och inte charterresenärer) och förbereda dem inför en framtid där de är självständiga, ansvarstagande och kreativa individer. Skärmhjärnan junior ger många bra insikter och tips på vägen.

Meny
Webbdesign av Comlog Webbyrå Stockholm