Lottie Danielsson Jarosz och Jonas Kärnström är lärare på Viktor Rydbergs samskola i Stockholm. Under våren har deras elever i årskurs 7 läst Depphjärnan för unga, av Anders Hansen, ämnesöverskridande i svenska och idrott och hälsa.
Lottie är lärare i svenska. I klassen har hon varvat högläsning med individuell läsning, och efter varje kapitel har eleverna fått tänka och skriva fritt. Depphjärnan har bidragit till många bra diskussioner i klassrummet. Hur fungerar hjärnan egentligen? Varför har man olika känslor? Vad beror stress, ångest och depression på? Vad kan man göra för att må bättre i tunga och deppiga stunder?
– Vi har pratat mycket om vilka lärdomar vi kan ta med från varje kapitel och vad man kan ha nytta av i livet. När jag presenterade Depphjärnan för eleverna kanske de inte “gick igång” direkt på själva titeln, men efteråt var alla väldigt glada över att de fått läsa boken!
Eleverna fascinerades av hur hjärnan är uppbyggd och fungerar – något som Depphjärnan för unga förklarar konkret och pedagogiskt, samtidigt som texten väcker nyfikenhet. Lottie berättar att eleverna pratat om att “hjärnan är så mycket coolare än vi trodde” och att “det är så häftigt att hjärnan har så mycket kontroll över oss”.
En uppgift i läsprojektet har varit att skriva brev till författaren Anders Hansen. I de handskrivna breven har eleverna berättat om vad i Depphjärnan för unga som har fångat deras intresse och vad de har tagit med sig. Eleverna har skrivit att de fått nya perspektiv på sina känslor. Några har hittat nya vanor och strategier att hantera jobbiga känslor. Lottie berättar att hon förvånades över att eleverna fångat upp så många olika saker.
– En pojke skrev så fint att han verkligen uppskattade kapitlet om att “vara en i flocken”. Det fick honom att förstå på djupet hur viktiga relationerna till familj och vänner är. En flicka reflekterade kring sömnen: ”Jag har insett att när jag sover bättre så känner jag mindre stress och ångest. Nu försöker jag lägga mig tidigare på kvällen och redan på den här korta tiden känner jag att jag mår bättre”.
– Det som genomsyrar alla breven till Anders är att eleverna känner sig lättade över att det är normalt att ha jobbiga känslor ibland. De har greppat att människan är inte utvecklad för att må bra hela tiden. Utan oro och ångest skulle vi sannolikt inte överleva som art. Att få detta perspektiv har varit en enorm lättnad för många.
Lotties kollega Jonas har jobbat med Depphjärnan för unga på idrotten, och eleverna har fått lära sig hur fysisk aktivitet påverkar hjärnan och känslorna. De har kört pulspass och stegutmaningar och har fått reflektera över hur de mår efter att de rört sig. Det har också kollat på filmklipp från Anders Hansens TV-serie “Din hjärna”.
– Eleverna har tagit till sig av det, och flera har sagt att nu när det blir vår ska de börja promenera till skolan. De har förstått, på djupet, varför man mår bra av att röra sig och att det inte behöver vara idrott och prestation, utan kan räcka med en promenad.
Ibland när jag är trött och ledsen har jag inte lust att gå på fotbollsträningen. Men efteråt känner jag mig alltid glad!
Edith, 14 år
Lottie och Jonas tycker att Depphjärnan för unga passar i alla årskurser på högstadiet och även i sexan på mellanstadiet. Den kan läsas både ämnesöverskridande och på mentorstiden.
– Att läsa Depphjärnan för unga är ett konkret sätt för skolor att få in psykisk hälsa på schemat. Alla kommer må dåligt under någon period i livet. Depphjärnan för unga ger våra tonåringar några bitar av kunskap och redskap att hantera det.